Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w sklepie PGG S.A. i na rynku węgla opałowego na Śląsku! Co się zmieniło? Sprawdź najnowsze informacje

opr. RED
W ciągu kilkunastu miesięcy sklep internetowy PGG S.A. nie tylko przeszedł rewolucyjne zmiany
W ciągu kilkunastu miesięcy sklep internetowy PGG S.A. nie tylko przeszedł rewolucyjne zmiany ARC.
- To był wyścig z czasem, ogromne wyzwanie. Pracowaliśmy 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę. W ciągu kilkunastu miesięcy sklep internetowy PGG S.A. nie tylko przeszedł rewolucyjne zmiany, ale i dokonał rewolucyjnych zmian na rynku węgla opałowego w Polsce. A zaczęło się tak naprawdę w lutym zeszłego roku, kiedy prezes Tomasz Rogala zaproponował, by budować sklep internetowy nie tylko na węgle konfekcjonowane– zaznacza dyrektor Biura Sprzedaży Węgla Opałowego PGG S.A. Jolanta Smołka. Podkreśla, że wprowadzanie tych zmian nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie pracowników Zakładu Informatyki i Telekomunikacji PGG S.A., a także Biura Zakupów.

Sklep internetowy PGG przeszedł szybką ewolucję

Sklep Internetowy PGG S.A. w nowej odsłonie ruszył w maju 2020 roku. Zmiany wymusiła wówczas pandemia. Klienci mieli możliwość kupienia ekogroszku w workach z dostawą do domu. Nowa wersja sklepu odznaczała się innym sposobem prezentacji produktów handlowych i ułatwiała realizację zakupów przy zwiększonym bezpieczeństwie zawieranych w sieci transakcji. Ale skala zakupów nie była wówczas wielka. Na koniec 2021 roku do sklepu zalogowało się niespełna 26 tysięcy klientów. Wtedy jeszcze handlowcy i informatycy nie podejrzewali z czym przyjdzie im się zmierzyć w 2022 roku. Na koniec 2022 roku w sklepie zarejestrowanych było ponad milion użytkowników.

- W trybie pilnym w lutym 2022 roku została podjęta decyzja o rozszerzeniu działania sklepu internetowego PGG S.A. Wynikała z faktu, iż pośrednicy w handlu węglem wykorzystali trudną sytuację do spekulacji cenowych, podwyższając cenę za węgiel na składach nawet do 3600 złotych za tonę– mówi Jolanta Smołka.

W 2022 węgiel w e-sklepie PGG S.A. zaczął być sprzedawany nie tylko w workach, ale i luzem. Utworzona została sieć Kwalifikowanych Dostawców Węgla. W efekcie zmienił się rynek polskiego węgla opałowego.

Skala popytu na węgiel w 2022 roku była porażająca

- Największym wyzwaniem była skala zjawiska. Ogromny bum rozpoczął się jeszcze przed rosyjską agresją na Ukrainę i tego nikt się nie spodziewał, podobnie jak nie spodziewał się, że nie będzie importu węgla z Rosji. To wpłynęło na ruch w sklepie. Największym wyzwaniem w 2022 roku było dla nas obsłużyć ten ruch, kiedy w jednym momencie nawet 150 tysięcy klientów próbowało kupić węgiel. Cały czas, na bieżąco reagowaliśmy na wszystkie zmiany - wspomina Jacek Szutt, główny inżynier do spraw rozwoju i strategii IT, kierownik działu.

- Na półkę trafiało nawet 100 tysięcy ton węgla dziennie i w ciągu kilku minut cały towar był już sprzedany. Sklep przeżywał oblężenie, były dni kiedy do sklepu jednorazowo logowało się ponad 2 miliony klientów. Pomimo prowadzonej w e-sklepie sprzedaży na tak ogromną skalę, jednocześnie był on w tym okresie ciągle ulepszany m.in. w celu zabezpieczenia interesów naszych klientów wprowadzaliśmy szereg zabezpieczeń pod kątem logowania i limitów tak by przeciwdziałać oszustwom, spełnić wymagania jakim podlega towar akcyzowy, a jednocześnie utrzymać oferowane klientom przyjazne i łatwe narzędzie zakupowe – wyjaśnia Jolanta Smołka. Jacek Szutt dodaje, że trzeba było także przeciwdziałać atakom hakerskim, stąd konieczne okazało się włączenie geolokalizacji na terenie Polski. - Jeśli chodzi o duże prace programistyczne to z pewnością nie sposób pominąć integracji z węzłem krajowym, dzięki czemu eliminowane były próby oszustw. Węzeł krajowy login.gov.pl służy w zasadzie do identyfikacji użytkowników systemów administracji krajowej i administracji samorządowej a nie firm komercyjnych, natomiast my otrzymaliśmy taką zgodę. Polska Grupa Górnicza S.A. jako pierwsza firma taką integrację przeprowadziła. Przygotowania do integracji z węzłem krajowym trwały dwa miesiące – przypomina Jacek Szutt.

Sieć Kwalifikowanych Dostawców Węgla

Operacja związana z przygotowaniem systemu w związku z utworzeniem sieci składów Kwalifikowanych Dostawców Węgla, przebiegła według Jacka Szutta bardzo sprawnie. A to dlatego, że była tworzona sukcesywnie, choć w bardzo szybkim tempie. Decyzja o jej utworzeniu zapadła w czerwcu 2022 roku. Wcześniej klienci odbierali węgiel bezpośrednio z kopalń PGG. Głównym celem było umożliwienie klientom odebrania zakupionego w e-sklepie węgla w pobliżu ich domu, bez konieczności samodzielnego organizowania transportu z kopalń PGG S.A. Tutaj dużą pracę wykonało Biuro Zakupów i Usług, które w rekordowym czasie wyłoniło ponad 100 KDW. -To był jeden z największych procesów zakupowych z jakim PGG S.A. miała do czynienia – mówi dyrektor Biura Zakupów i Usług Wiesław Zygmunt.

- Pierwszy KDW pojawił się pod koniec sierpnia i czekaliśmy na każdy nowy skład KDW na mapie, ponieważ zainteresowanie klientów nową usługą było ogromne. W tej chwili mamy już około 180 składów KDW na terenie całego kraju i nadal wiele podmiotów jest chętnych, aby taką współpracę z PGG nawiązać. Klienci sklepu są zadowoleni z usługi jaka oferowana jest przez Kwalifikowanych Dostawców Węgla, a samym KDW zależy by też być w tym gronie i świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Według mnie cały bardzo złożony projekt zakończył się pełnym sukcesem – podkreśla Jolanta Smołka.

Kwalifikowani Dostawcy Węgla są rozlokowani w całym kraju. Zastąpili pośredników, bo wykonują usługę transportu, przeładunku i wydania węgla zakupionego przez mieszkańców kraju w e-sklepie PGG S.A. Dzięki temu klient ma gwarancję zakupu węgla w cenach producenta, a także gwarancję jakości i pochodzenia surowca, a cała transakcja jest szybka, weryfikowana i bezpieczna. Tym samym, jak dodaje Jolanta Smołka, e-sklep PGG wraz z siecią składów Kwalifikowanych Dostawców Węgla stał się głównym kanałem dystrybucji węgla opałowego z kopalń śląskich dla gospodarstw domowych w całym kraju.

Zmiany korzystne dla klientów e-sklepu PGG S.A

Dzięki tym zmianom indywidualni klienci - gospodarstwa domowe otrzymały możliwość zakupu węgla w cenach producenta, w gwarantowanej jakości, bez pośredników i na masową skalę. Wcześniej rynek węgla dla odbiorców indywidualnych opierał się na dystrybucji węgla bezpośrednio z kopalń, który transportowali pośrednicy na prywatne składy. Decyzja największego producenta węgla PGG S.A., o uruchomieniu powszechnej sprzedaży przez Internet, a także zbudowanie od podstaw firmowej sieci przewoźników i składów KDW pod kontrolą PGG S.A. doprowadziły do zmian na rynku węgla. Zmiany są korzystne dla klientów, którzy mają teraz lepszy dostęp do węgla dobrej jakości w dobrej cenie od producenta.

- Teraz kupujący w naszym sklepie mają pewność, że jest to Polski węgiel, produkowany w kopalniach PGG S.A. Sklep w ostatnim roku przygotował również wielokanałowy model komunikacji z klientem. Klient może skontaktować się z nami za pośrednictwem infolinii, zintegrowanego z kontem w sklepie formularzem kontaktowym i w dogodnym momencie może również skorzystać z automatycznych narzędzi obsługi chatbota oraz voicebota. Sklep posiada również fanpage PGG – polski węgiel prosto od producenta, który równie chętnie jest wykorzystywany do komunikacji z nami – wyjaśnia Jolanta Smołka. Podkreśla, że sklep akceptuje wszystkie formy płatności w tym m.in. szybkie przelewy i raty. - Jeśli ktoś ma problem z dostępem do sieci czy komputera, a chce zakupić węgiel w naszym sklepie to wystarczy, że uda się na skład KDW, gdzie otrzyma fachową pomoc w zakupie węgla, KDW w tej chwili taką usługę świadczą dla naszych Klientów. Jest to naprawdę rewolucja, przez ten rok przekształciliśmy się bardzo mocno i nie ma drugiego takiego sklepu na terenie Polski – dodaje Jolanta Smołka.

Jacek Szutt przypomina, o rekordach jakie w zeszłym roku padły. Według Google Analytics przez cały 2022 rok e-sklep PGG odwiedziło prawie 9 milionów nowych użytkowników, a witryna sklepu miała ponad 350 milionów odsłon. W zeszły roku w sklepie internetowym Polskiej Grupy Górniczej S.A. sprzedaliśmy 1,5 miliona ton węgla do blisko pół miliona gospodarstw domowych.

Promocje i plany

W związku z okresem letnim, część klientów wyjechała na urlopy i mogłoby się wydawać, że w e-sklepie jest teraz spokojniej. Jednak dla pracowników ZIT-u i działu sprzedaży, to pracowity okres, bo planują już kolejne udogodnienia dla klientów sklepu. Kupujący mogą natomiast w czasie wakacji skorzystać z atrakcyjnych ofert. Jedną z nich jest promocja „Drugie Tyle Węgla”, w której przy drugim zamówieniu każda tona węgla jest o 400 złotych tańsza. W sklepie można obecnie kupić także węgiel gruby w niższej, atrakcyjnej cenie z darmową dostawą do wybranego składu KDW. Nowe rozwiązania dla klientów mają zostać przedstawione jesienią, ale na razie biuro sprzedaży jak i dział IT nie chcą jeszcze ich zdradzać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rewolucja w sklepie PGG S.A. i na rynku węgla opałowego na Śląsku! Co się zmieniło? Sprawdź najnowsze informacje - śląskie Nasze Miasto

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto