Najbardziej czytelny jest podział ogumienia na trzy segmenty: budżetowy, nazywany także ekonomicznym, średni określany też segmentem medium i klasę wyższą, z języka angielskiego określaną również jak premium.
Dla najmniej wymagających
Opony budżetowe charakteryzuje prostota budowy. Najczęściej posiadają symetryczną rzeźbę bieżnika i standardową mieszankę bez drogich dodatków poprawiających osiągi, obniżających zużycie paliwa oraz wydłużających żywotność. Są przeznaczone przede wszystkim do samochodów segmentu A i B.
– Ponieważ nie gwarantują takiego poziomu bezpieczeństwa jak droższe ogumienie, poleca się je kierowcom preferującym spokojny styl jazdy, poruszającym się głównie po mieście, robiącym niewielkie przebiegi – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Najpopularniejsze na polskim rynku marki opon budżetowych to Dębica, Kormoran, Barum, Matador, Sava i Dayton, a ostatnio także azjatyckie firmy Minerva, Nankang, Wanli, LingLong, Accelera, Zeetex i GT Radial.
Średnia półka, umiarkowana cena
Drugi segment to klasa średnia, reprezentowana w Polsce m.in. przez marki Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone, Uniroyal i Hankook. W tej klasie ogumienie jest wykonane z bardziej wyszukanych mieszanek, a bieżniki bardziej zróżnicowane. Można tu znaleźć zarówno opony asymetryczne, jak i kierunkowe, które znacznie lepiej radzą sobie na mokrej nawierzchni.
– Zalecamy takie opony kierowcom oczekującym nieco wyższego poziomu bezpieczeństwa i osiągów. Klasa medium sprawdza się w samochodach kompaktowych i klasy średniej, zarówno w mieście jak i w trasie – mówi Filip Fischer.
Sportowe osiągi
Opony segmentu premium to produkty najwyższej jakości, stworzone podczas setek godzin pracy w laboratoriach i przy symulatorach komputerowych. Ich bieżniki są konstruowane tak, aby zapewnić maksymalną przyczepność w trudnych warunkach. Ludziom pomagają w tym maszyny, które pozwalają przewidzieć zachowanie samochodu na śniegu i lodzie przy najwyższych prędkościach.
– Opony klasy wyższej warto wybrać jeśli pokonuje się duże przebiegi, głównie w trasie. Są dedykowane do samochodów z mocnymi silnikami, kierowcom, którzy jeżdżą agresywnie i szybko. W takich warunkach opony budżetowe na pewno sobie nie poradzą, podczas gdy jazda na klasie średniej byłaby ryzykowna – mówi Filip Fischer.
Czołowe marki opon premium to Continental, Michelin, Goodyear, Dunlop, Pirelli, Bridgestone i Nokian, który wyprodukował pierwsze na świecie opony zimowe.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?